Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

50-084 Wrocław
ul. Małachowskiego 16
tel./fax (71) 341-84-74

50-206 Wrocław
ul. Cybulskiego 6
tel. (71) 328-76-24

50-439 Wrocław
ul. Kościuszki 140
tel. (71) 361-40-14






 NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE AKUMULATORA?

-   Należy kupować akumulator w firmowym sklepie lub w sieci autoryzowanych serwisów konkretnej marki,
-   Zakup rozpoczynamy od sprawdzenia w instrukcji obsługi samochodu jaka bateria jest nam potrzebna. Jeżeli nie mamy żadnych danych to wystarczy pojemność silnika i marka samochodu. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki akumulatorów umieszczonej w zakładce KATALOG PRODUKTÓW na naszej stronie intenetowej.
-   W sklepie warto poradzić się sprzedawcy, jakiej marki akumulator zalecany jest do naszego auta i czy jego parametry są zgodne z naszymi potrzebami. Na akumulatorach łatwo zobaczyć ujednolicone oznaczenia typów akumulatora, napięcie znamionowe, pojemność.
-   Należy szczegółowo sprawdzać, według jakiej normy jest mierzony prąd rozruchowy, bowiem w oznaczeniach najczęściej funkcjonują normy zakładowe (ZN), normy niemieckie (DIN), norma włoska (ICE) i amerykańskie (SAE). W Unii Europejskiej od kilku lat zaczyna obowiązywać nowa norma (EN).

KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD DOTYCZĄCYCH EKSPLOATACJI AKUMULATORA

-  Akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym,
-  Części metalowe powinny być natłuszczone,
-  Przy każdym przeglądzie powinno się zlecić serwisowi kontrolę poziomu i pomiar gęstości elektrolitu (poziom elektrolitu dobrze też czasem samemu sprawdzić w okresach między przeglądami),
-  Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej,
-  Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika),
- Jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go odłączyć od instalacji i doładowywać co dwa-trzy miesiące.



 PRZYCZYNY NIEDOMAGAŃ AKUMULATORA

Niedoładowanie akumulatora  może być spowodowane:
-  Nieprawidłowym działaniem alternatora lub prądnicy,
-  Niewłaściwym działaniem regulatora napięcia,
-  Luźnym paskiem klinowym,
-  Ubytkami prądu z instalacji elektrycznej (np.uszkodzony  wyłącznik żarówki w bagażniku),
-  Zbyt dużej ilości odbiorników prądu,
-  Luźno dokręconymi złączami (klemy),
-  niski poziom elektrolitu.

PRZED SEZONEM ZIMOWYM

Sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu ewentualnie uzupełnić poziom elektrolitu
i doładować według instrukcji producenta. Należy wykonać to specjalistycznymi urządzeniami w warsztacie elektromechaniki samochodowej. Poziom możemy uzupełniać sami, dolewając wody destylowanej do poziomu 10-15 mm ponad górną krawędź płyt.
-   Przed rozruchem silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora,
-   Jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym
-   Dobrze jest mieć mały prostownik i przynajmniej raz w roku przed okresem zimowym podładować akumulator. Jeżeli  jest on eksploatowany w mieście, trzeba go ładować częściej,
-   Dbać o czystość powierzchni wieczka akumulatora, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samorozładowania.


Konserwacja

W normalnych warunkach system elektryczny samochodu sam utrzymuje akumulator w stanie naładowanym. Jednak podczas krótkich przejazdów, przy dużym zużyciu prądu, może być konieczne dodatkowe doładowanie, zwłaszcza w zimnych porach roku.
Poziom elektrolitu uzupełniaj JEDYNIE wodą destylowaną lub wodą chemicznie oczyszczoną. Nie używaj kwasów ani żadnych substancji chemicznych. W wypadku, gdy stosunkowo nowy akumulator wymaga częstego uzupełniania poziomu oznacza to, iż jest przeładowany. W takim wypadku alternator musi zostać poddany kontroli, a ewentualna usterka musi być usunięta. 


Ładowanie

Zanim rozpoczniemy ładowanie akumulatora należy go dobrze oczyścić, najlepiej ciepłą, czystą wodą. Następnie sprawdzamy poziom elektrolitu. Po naładowaniu elektrolit powinien przykrywać górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Prawidłowy poziom elektrolitu wyrównuje się kiedy akumulator jest całkowicie naładowany i posiada odpowiednią temperaturę. Należy pamiętać, iż podczas ładowania poziom elektrolitu rośnie. Z tego powodu nie należy nigdy napełniać rozładowanego akumulatora elektrolitem powyżej górnych krawędzi płyt.

Akumulator można również doładować nie wyjmując go z samochodu. W wypadku, gdy akumulator ma być ładowany przez noc bez kontroli, prąd ładowania powinien wynosić tylko połowę normalnej wielkości.
Akumulator jest całkowicie naładowany, jeżeli gęstość elektrolitu wynosi 1,270 – 1,280 kg/l przy 3 odczytach dokonanych w odstępach 1 godziny.

UWAGA!!!
W przypadku nowych samochodów, posiadających zaawansowany sprzęt elektroniczny  należy stosować ładowarkę z elektronicznym sterowaniem przebiegu ładowania. W innym przypadku urządzenia elektroniczne w pojeździe mogą ulec uszkodzeniu.

U W A G A !
NIE WOLNO ZOSTAWIAĆ ROZŁADOWANEGO AKUMULATORA NA MROZIE.

Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.
Elektrolit o gęstości 1,10 g/cm3 zamarza w temp. –9 oC.
Elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarza w temp. –15 oC.
Elektrolit o gęstości 1,27 g/cm3 zamarza w temp. –45 oC.